Prognozy na nadchodzący rok w Porcie Gdańskim

Prognozy na nadchodzący rok w Porcie Gdańskim

Prognozy na nadchodzący rok w Porcie Gdańskim

Prognozy na następny rok w Porcie Gdańskim

 

Ostatnie kilka lat niesamowicie rozpuściły kierownictwo portu w Gdańsku – w końcu bez przerwy padały kolejne rekordy jeśli chodzi o wyniki finansowe czy przeładunkowe. Nawet ubiegły rok, mimo że prognozowany jako niezwykle ciężki dla branży transportu morskiego dał jednak prawie jedenasto procentowy wzrost ilości przeładunków, i to mimo panującego kryzysu na kontenerowym rynku. Portowe władze zdecydowały się bowiem postawić na uniwersalność, przez co mniejsze obroty w jednej z grup produktów zrekompensowane mogą zostać przez coś innego. Przez to są mniejsze szanse o to, że jakieś tąpnięcie wywrze jakiś znaczący wpływ na port i jego kondycję, a on sam będzie dużo odporniejszy na perturbacje na rynkach. Dość duży ilościowy spadek był w ubiegłym roku jeśli chodzi o rozładunek kontenerów, jak się jednak w ostatecznym rozrachunku okazało, ich ciężar był większy niż przed rokiem, za to bardzo duża, prawie 20-procentowa dynamika nastąpiła przy paliwach. Na następny rok plany są oczywiście też duże, ale dyrekcja portu będzie zadowolona, jak się uda utrzymać poziomy z roku 2015.

Na obecną chwilę ciężko ciężko będzie wywnioskować, w którą stronę rozwijać się będzie sytuacja na światowych rynkach i jak to się będzie przekładać na sytuację w porcie. Szacuje się, że Azjatyckie kraje nadal pogrążone będą w recesji, tak więc można się spodziewać jeszcze większych obniżek lub co najwyżej utrzymania obecnego poziomu. Jednak coraz bardziej rozwija się nasz eksport, i tak naprawdę on może być siłą napędową na przyszły rok. Coraz więcej firm zajmuje się dystrybucją towarów z branży FMCG, jakie transportuje się przy pomocy kontenerów, władze portu liczą też bardzo na branżę produkująca meble, jaka w ostatnich latach stała się światową potęgą. Trudno jest z kolei wysnuwać jakiekolwiek prognozy jeśli chodzi o paliwa. Wprawdzie w poprzednim roku pomimo naprawdę dużych obniżek cen odnotowano wysoki poziom przeładunków gazu oraz ropy, lecz wysnuwanie jakichkolwiek wniosków z tego na najbliższą przyszłość jest dość ryzykowne. Niestety rynek paliw w dużym stopniu zależy od sytuacji politycznej, więc ciężko robić tu jakiekolwiek plany.