Rozmowy na temat powstania nowego kontenerowego aliasu

Rozmowy na temat powstania nowego kontenerowego aliasu

Rozmowy na temat powstania nowego kontenerowego aliasu

Początek rozmów o powstaniu nowego aliasu kontenerowego

Rynek morskiego transportu w dużej mierze jest oparty na określonych formach współpracowania między grupą partnerów. Rozwiązania tego typu dają spore korzyści, w pierwszej kolejności będą pozwalać na sprawniejsze zarządzanie kosztami i więcej możliwości negocjacyjnych. Obecnie największym graczem na transportowym rynku jest sojusz 2M, który się składa z Maersk Line i MSC. W chwili obecnej 2M posiada statki o ładowności więcej niż 2 miliony ton, obsługując kilka największych szlaków między Azją a innymi krajami. Trochę w tyle znajdują się kolejne trzy sojusze, czyli G6, O3 i CKYHE, jednak na dzień dzisiejszy żaden z nich nie zagroził jeszcze pozycji lidera. Drugi w kolejności, to znaczy CKYHE posiada aktualnie pojemność w przybliżeniu dwóch milionów ton, pozostali dwaj armatorzy jeszcze mniej. Lecz wygląda wszystko na to, że już całkiem niedługo na rynku mogą się pojawić duże przetasowania w układzie sił, ponieważ są osoby mające zamiary powołania do życia aliasu o jeszcze większym zasięgu. Rzeczy takie w ciągu ostatnich lat miały wielokrotnie miejsce, więc jest całkiem możliwe, że i obecnie pomysły zostaną zrealizowane.

A pomysłem tym jest fuzja jednego z bardziej liczących się armatorów z Chin Cosco z trójką innych firm z morskiej branży, to znaczy OOCL, CMA CGM i Evergreen. Alias, który w ten sposób powstanie znacząco namiesza w układzie sił w całej branży, w pierwszej kolejności zagrażając pozycji, jaką obecnie ma M2. Plany tej fuzji intensywnie są omawiane już od miesiąca, i jeżeli wszystko zostanie doprowadzone do końca, to stanie się to jednym z istotniejszych wydarzeń w ciągu ostatnich lat. Aktualnie wszyscy przyszli członkowie są póki co w innych aliasach, jednak żaden z tych aliasów nie dał przewagi nad M2. Po pojawieniu się tak potężnego podmiotu sojusze pozawierane do tej pory będą znacznie osłabione, choć już obecnie część z nich ma spore trudności. A tak naprawdę sytuacje tego typu też są normalne na rynku, żaden żadnego sojuszu nie zawiera się na wieki i mogą się pojawić sytuacje, jakie po prostu go zakończą. Co będzie w tej sytuacji pewnie się niebawem okaże, jak na razie trwają intensywne rozmowy i być może w najbliższych tygodniach sytuacja się wyjaśni.