Spadek liczby obsłużonych kontenerów w Gdyńskim Porcie

Spory spadek ilości obsługiwanych kontenerów w Gdyńskim Porcie

Duży spadek ilości obsługiwanych kontenerów w Gdyńskim PorciePort w Gdyni ze względu na blisko z nim sąsiadujący port w Gdańsku nie ma łatwej sytuacji. W szczególności że konkurent z sąsiedztwa naprawdę wysoko postawił poprzeczkę, w ostatnim czasie wiele zainwestował, i to wszystko spowodowało, że część klientów się zdecydowała na dokonanie zmiany. Taką sytuację świetnie pokazują statystyki. W roku 2015 w terminalu BCT przeładowano o około 120 tysięcy mniej typowych kontenerów w nawiązaniu do poprzedniego roku, co w rezultacie daje 25-procentowy spadek. Spory spadek odnotował także drugi terminal w Gdyni, w nim z kolei było to w okolicach dwunastu procent. Widać więc świetnie, że póki co Gdynia zostaje nieco z tyłu jeśli się ją porówna z leżącym w pobliżu Gdańskiem. W ciągu poprzedniego roku paru dużych, światowych graczy podjęło współpracę z DCT, także nowi przewoźnicy którzy zaczynają wysyłki kontenerów do naszego kraju raczej będą wybierać Gdańsk. Wszyscy wiedzą, że istnieje cały czas konkurencja, zwłaszcza jeżeli porty praktycznie sąsiadują, jednak zaczynają się podnosić głosy o tym, że taka sytuacja nie należy do najlepszych.

Duży wpływ na dzisiejszą sytuację Gdyńskiego portu mają spóźnione projekty umożliwiające obsługę jednostek o największej długości. Póki co nie zwiększono głębokości kanału, co przyczynia się do tego, że niemożliwe jest obsłużenie kontenerowców o największej ładowności, pomimo tego że infrastruktura portowa na to pozwala. To była jedna z głównych przyczyn przejścia kilku największych przewoźników do Gdańska, gdyż ich kontenerowce najzwyczajniej nie mogły dopłynąć do terminala z powodu zbyt płytkiej trasy. Poza tym na sytuację taką nałożył się krach tranzytowy z Rosją i spowolnienie gospodarcze w Chinach, i w efekcie wyniki nie były najlepsze. Władze Gdyńskiego portu liczą na to, że przyszły rok przyniesie jednak znaczne odbicie. Udało się bowiem dokończyć kilka trwających od trzech lat inwestycji, które przygotować mają terminale do bezpośredniej obsługi statków oceanicznych. Znaczącemu modernizacji oraz powiększeniu uległo wyposażenie, znacznie unowocześniono też place do składowania i wykonano specjalistyczne oprogramowanie które mają pomagać w zarządzaniu portem.