Szybki rozwój portu Gdańskiego sporym zagrożeniem dla innych europejskich portów

Szybki rozwój portu Gdańskiego zagrożeniem dla pozostałych portów w Europie

Szybki rozwój gdańskiego portu znaczącym zagrożeniem dla innych portów w EuropieOd jakiegoś czasu port DCT w Gdańsku notuje rekordy pod względem przeładunków, a szybkość zmian zaskakuje wszystkich. Kiedy kilkanaście lat temu zaczęły się przy nim prace, to nikt nawet nie marzył że tak się to wszystko rozwinie. W końcówce ubiegłego wieku zainicjowana została idea powstania na terenie Gdańska terminala kontenerowego z prawdziwego zdarzenia, gdyż już wtedy widziano ogromny potencjał w morskim transporcie. Do realizacji tak ambitnego zadania wybrana została spółka DCT Gdańsk, która zająć się miała zarówno projektem jak również kompleksowym postawieniem wszystkiego. W czerwcu 2007 roku obsłużona została pierwsza jednostka, i praktycznie od wtedy zaczął się bardzo dynamiczny rozwój portu. Jednym z kluczowych etapów na drodze jego wzrostu stała się możliwość bezpośredniego obsługiwania kontenerowców płynących z Azji. Tym sposobem gdański port już w roku 2010 osiągnął 180-procentowy wzrost, stając się dzięki temu jednym z najdynamiczniej rosnących się portów na z całego świata. Wzrost ten bynajmniej się nie skończył, i kolejne lata również skończyły się dużym sukcesem.

Następny z milowych kroków był rok później, gdy port zaczął obsługiwać największe jednostki mogące przewozić ponad 15 tysięcy jednostek. Tym sposobem zaczął się on zaliczać do elitarnego grona portów głębokowodnych w Europie, co otwierało całkowicie nowe możliwości, szczególnie mając na uwadze jego doskonałe położenie. Port Gdański leży w takim miejscu, że może obsługiwać całą Wschodnią i Środkową Europę, i skwapliwie wykorzystuje tę możliwość, przejmując coraz większą ilość ładunków które są transportowane przez Bałtyk. Ostanie dwa lata to jeszcze większe wzrosty, co już na dzień dzisiejszy umożliwia konkurowanie ze wszystkimi dużymi portami tego regionu, to znaczy Hamburgiem i Rotterdamem. Jak powiedział w ostatnim czasie w wywiadzie wiceprezes DCT, Adam Żołnowski, zarząd portu chce, aby umocnić jeszcze bardziej pozycję, i aby tego dokonać prowadzone są kolejne ważne projekty. Tak więc dzięki temu zaczęła się budowa drugiego terminala kontenerowego, którzy znacząco powinien rozszerzyć możliwości rozładunkowe i pozwoli na obsługiwanie jeszcze większej ilości statków.