Symboliczne inauguracja współczesnego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Symboliczne uroczystość otwarcia współczesnego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Fundamentalnym sposobem przewozu towarów pomiędzy Chinami a krajami europejskimi są potężne kontenerowce, mogące jednorazowo pomieścić na swoim pokładzie około dwudziestu tysięcy tradycyjnych kontenerów. Transport drogą morską ma wiele zalet, jest naprawdę bezpieczny, tani, a odpowiednie wyposażenie portów daje duże możliwości obsługi ładunków. Jednak jego podstawowym minusem jest czas, ponieważ najczęściej na przepłynięcie drogi pomiędzy portami potrzebne będzie parę tygodni. Z takich też powodów firmy spedycyjne szukają różnych sposobów na zwiększenie szybkości transportu ładunków, między innymi używając do tego kolei. Jak pokazuje doświadczenie, transport przygotowanymi w odpowiedni sposób pociągami ma liczne zalety, które będą się przyczyniać do tego, że zainteresowanie nim będzie rosło. Przede wszystkim istotny jest czas, w niejednym przypadku odbiorcy nie będą mogli tak długo oczekiwać na zamówione towary, więc wybierali znacznie kosztowniejsze paczki lotnicze. Aktualnie podróż pociągu z Chin do Europy trwa maksymalnie piętnaście dni, a równocześnie jest o około 30 procent tańsza od samolotu.

Pierwsze bezpośrednie połączenia między Chinami a Polską zostały uruchomione już w 2013 roku, jednostki dostarczały kontenery na stację w Łodzi, a później wracały bez ładunku. W czerwcu w tym roku został zrobiony następny ważny krok jeśli chodzi o wymianę handlową pomiędzy Chinami a Europą, a mianowicie symbolicznie uruchomiony został nowy Jedwabny Szlak. Tym symbolem był towarowy pociąg jadący z Chengdu do stolicy, przewożący w dwudziestu dwóch kontenerach części samochodowe i elektronikę użytkową. Inauguracja w symboliczny sposób współczesnego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Europą.
Pociąg zaczął podróż z początkowej stacji 8 czerwca zeszłego roku i po przebyciu około jedenastu tysięcy kilometrów i prawie dwóch tygodniach podróżowania dojechał do Warszawy. Dużo przemawia za tym, że trasa ta może być chętnie wykorzystywana przez klientów, ze względu na szybkość przewozu i niższe koszty. Oprócz tego polskie firmy starają się bardzo, żeby składy nie wracały puste jak do tej pory, ale załadowane artykułami spożywczymi z Polski, między innymi owocami, sokami czy wszelakimi słodyczami. Dzięki temu ogólne koszty transportu zostaną znacznie zmniejszone, a to da z kolei jeszcze więcej konkurencyjności pociągom.